ВЕРБАЛИЗАЦИЯ ПОНЯТИЙНОГО СЛОЯ КОНЦЕПТА «LOVE / ЛЮБОВЬ» В ТЕКСТАХ ПЕСЕН ЛУИ АРМСТРОНГА

VERBALIZATION OF THE CONCEPTUAL LAYER OF THE CONCEPT "LOVE / ЛЮБОВЬ" IN LOUIS ARMSTRONG’S SONG TEXTS

Плахова Ольга Александровна, Ли Алина Витальевна

PLAKHOVA OLGA ALEXANDROVNA, LEE ALINA VITALYEVNA

Научен вектор на Балканите, № 2(8) 28.05.2020

Цель настоящей работы - осуществить дескрипцию когнитивных признаков, образующих понятийный слой концепта «love / любовь» и вербализуемых в песенных текстах Луи Армстронга в сравнении содержательным минимумом концепта, зафиксированным в англоязычных толковых словарях. Содержание концепта «love / любовь» не остается неизменным; его содержание меняется, постепенно усложняясь, вместе с развитием той социокультурной общности, частью концептосферы которой он является. В песенных текстах Луи Армстронга получают письменную фиксацию такие ядерные когнитивные признаки концепта, актуализированные в словарных статьях, как “love is a strong emotional and sexual feeling”; “love is the feeling of liking and caring for someone”; “love is a form of address”. В качестве объекта, на который направлены чувство любви и привязанности, выступает не только любимая женщина, но и любимые вещи, создающие уют; родной дом; человек как наивысшее творение. Все это позволяет говорить о том, что в джазовом дискурсе вербализованы виды любви, не получившие в словарных статьях детальной экспликации, а именно: любовь к малой родине, любовь к Отчизне и безусловная любовь Творца к своему созданию-человеку. Кроме того, в англоязычном песенном дискурсе манифестированы дополнительные когнитивные признаки, относящиеся к понятийному слою концепта «love / любовь», подавляющее большинство из которых положительно маркированы: “love is giving and showing affection to someone who is loved”; “love is enjoyment”; “love is a possession”; “love is devotion”; “love is eternal”; “love transforms everything around”; “love is generous”; “love is a vital part of life”; “love remains as memories”; “love is a power that changes everyone”; “love is jealous”; “love brings pain”.
ЛИНГВОКУЛЬТУРНЫЙ КОНЦЕПТ, КОНЦЕПТ, ПОНЯТИЙНЫЙ СЛОЙ, КОНЦЕПТОСФЕРА, КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ, КАРТИНА МИРА, ЛЮБОВЬ, ЯЗЫК, ЯЗЫКОВАЯ ЕДИНИЦА, ЛЕКСЕМА, СЛОВО, ЗНАЧЕНИЕ, ПЕСЕННЫЙ ТЕКСТ, ДИСКУРС, ПЕСЕННЫЙ ДИСКУРС, ДЖАЗОВЫЙ ДИСКУРС, ДЖАЗ, ЛУИ АРМСТРОНГ
The purpose of the present paper is to carry out the description of the cognitive attributes that form the conceptual layer of the concept "love / любовь" and are verbalized in Louis Armstrong’s song texts and to compare them with the meaningful minimum of the concept recorded in English dictionaries. The content of the concept "love / любовь" does not remain unchanged; its content changes, gradually becoming more complex, along with the development of the socio-cultural community, whose conceptsphere part it is. The following nuclear cognitive attributes of the concept are manifested both in Louis Armstrong’s song texts and in the dictionary entries: “love is a strong emotional and sexual feeling”; “love is the feeling of liking and caring for someone”; “love is a form of address”. Not only a lovely woman can be treated as the object of love and affection, but also favorite things that make life cosy; home as well as Man as the Supreme creation. All this allows us to say that in the jazz discourse extra types of love that have not received detailed explication in the dictionaries are verbalized, such as love for the homeland, love for the Fatherland, and the unconditional love of the Creator for his creation. In addition, the English-language song discourse manifests additional cognitive attributes related to the conceptual layer of the concept "love / любовь", the vast majority of which are positively marked: “love is giving and showing affection to someone who is loved”; “love is enjoyment”; “love is a possession”; “love is devotion”; “love is eternal”; “love transforms everything around”; “love is generous”; “love is a vital part of life”; “love remains as memories”; “love is a power that changes everyone”; “love is jealous”; “love brings pain”.
LINGUOCULTURAL CONCEPT, CONCEPT, CONCEPTUAL LAYER, CONCEPTSPHERE, CONCEPTUALIZATION, MENTAL PICTURE, LOVE, LANGUAGE, LINGUAL UNIT, LEXEME, WORD, MEANING, SONG TEXT, DISCOURSE, SONG DISCOURSE, JAZZ DISCOURSE, JAZZ, LOUIS ARMSTRONG